Ogos 01, 2010

20sen...20sen.


Eeeiii...........malas nya nak wat n3...tapi ada kisah , aritu pegi Mydin , hari sabtu , ibu tau pada setiap hari sabtu  , ada kempen hari tiada beg plastik , di pasaraya - pasaraya tertentu .
Masuk dalam baru prasan bila nampak ada orang  pakai beg kitar semula sedang bershopping . Alamak ..parking keta pulak jauh , kat dalam keta memang ibu ada standby , beg kitar semula, plastik beg juga paper bag sesaje kut - kut kalau terjadi macam hari nilah,  tapi alangkah hampehnya .
Bila sampai kat kaunter ; - oo..tak ada beg plastik....
                                        Ada...tapi akak  kena bayarlah 20 sen , nak tak?
                                      - takyahlah....bukan banyak pun ..lagipun cuma buku dan beberapa batang pen.
Staff 2 orang kat kaunter tu saling berpandangan. Orang yang di belakang ibu cuma beli 2 tin minuman , soalan yang sama di tanya ;Hari ni tak da plastik kalau nak bayar 20sen ..nak tak ? Orang tu sengih sambil cakap alah....20sen.
 Si Amier siap cakap  ibu kedekut...sebab taknak bayar 20 sen untuk plastik yang kalau hari lain selain pada hari ' tanpa beg plastik' di beri  percuma; Mydin ni nak berkempen untuk hari  'tanpa beg plastik'  pada hari sabtu atau  nak kenakan bayaran 20 sen untuk beg plastik pada hari sabtu?.

Bagi ibu kalau tanpa beg plastik ; janganlah ada beg plastik kalaulah takut muflis dengan 20 sen tu jual lah beg kitar semula dengan harga yang berpatutan itu lebih menguntungkan daripada jual beg plastik percuma 20sen pada hari "tanpa beg plastik " nak kempen ke nak cari untung. atau memang jenis tak reti basa...Haiya....ibu pulak gerammm..dan anak - anak geram  dengan ibu sebab kena  memegang sendiri barangan memasing yang di beli tadi.

Moral nya jangan pergi mydin pada hari sabtu ..nanti beg plastik kena charge.

12 ulasan:

  1. wan..akak minggu lepas pi giant kat pucong..hari sabtu..tapi dia tak mintak pun 20 sen tu..anak2 sedara dah ambik barang2 dulu..bila akak tanya..dia kata..hari sabtu..tak de plastik..
    tapi..dulu wan ingat tak makro..tak kira hari pun..hari2 tak de plastik..

    BalasPadam
  2. Salam Kak Wan sayang. Harap sihat .

    saya pun nak sambung mengeluh ...

    20 sen oooo... 20 sen !

    BalasPadam
  3. w.salam cheqna..
    jangan pergi...hari sabtu . hari lain takpa.

    BalasPadam
  4. w.salam kakErna..
    kalau memang takda takpa..ni kata kempen so , kenalah betul - betulkan. macam tak kena mydin wat camtu.

    BalasPadam
  5. w.salam Linda comel..
    Bukan 20sen dipersoalkan, cam kes tipah tertipu lak.

    BalasPadam
  6. Salam Salmi..

    di Selangor, hari Sabtu memang hari tanpa beg plastik. Kalau di Sarawak (Kuching) hari tanpa beg plastik dari Jumaat hingga Ahad. Di Kota KInabalu pula, hari tanpa beg plastik ialah pada hari Isnin. :)

    BalasPadam
  7. salam,

    bukan mydin je kat tempat lain pun same semalam gi jusco beli barang langsung tak bg beg plastik nasib baik ade troli tolak sampai kereta hehe..

    BalasPadam
  8. setuju kempen tanpa beg plastik, tapi jgnlah jual lak beg plastik walaupun 20 sen, gantilah dengan beg kertas, macam dulu-dulu beg suratkhabar

    BalasPadam
  9. W.salam kakcik..
    Wah kat Sarawak sampai 3 hari, betul - betul nak selamatkan bumi nih.

    BalasPadam
  10. W.Salam PM,
    Lain kali kalau hari sabtu kena bawa bakul/raga bila pergi shopping.

    BalasPadam
  11. Hah..ibuintan masa nilah kita boleh keluarkan beg kitar semula yang disimpan rapi tu, sayang nak pakai sebab beg kitar semula ni biasanya cantik2.

    BalasPadam

terimakasih pada yang sudi.Moga Allah kan menambah rezeki .